piątek, 27 czerwca 2014

Czas podsumować pierwszy rok realizacji projektu Comenius pt. „Zjednoczeni w czytaniu”


Za nami pierwszy rok naszego projektu. Jest to czas, aby zastanowić się nad tym co nam się udało, ale także znaleźć obszary, nad którymi należy popracować w kolejnym roku szkolnym.
Koordynatorzy projektu: p. Beata Cechowska – Atay i p. Ewa Cholewińska przygotowały ankiety ewaluacyjne, które zostały uzupełnione przez uczniów. Oto ich wyniki.
1.    Czy Twoim zdaniem realizowany projekt jest potrzebny?
Wszyscy uczniowie biorący w ankiecie odpowiedzieli „tak”.
2.   Czy uważasz, że promowanie projektu jest wystarczające?
9 uczniów odpowiedziało „tak”, zaś 2 uczniów – „nie”.
3.   Czy wiesz, gdzie szukać informacji o projekcie?
11 uczniów udzieliło odpowiedzi twierdzącej.
4.   Co skłoniło Cię do wzięcia udziału w projekcie?
Odpowiedzi:
- pogłębienie umiejętności językowych i komunikacyjnych;
- możliwość poznania nowych ludzi;
- okazja do odwiedzenia Hiszpanii i poznania kultury, tradycji oraz zwyczajów tego kraju;
- chęć pracy z innymi;
- ciekawa tematyka projektu;
- akcje i działania projektowe dotyczące czytelnictwa;
- wyjazdy w ramach projektu np. na Targi Książki do Warszawy.
5.   Czy podczas realizacji zadań projektowych korzystałeś z nowoczesnych technologii komunikacyjno – informacyjnych?
Wszystkie ankietowane osoby odpowiedziały „tak”.
6.   Jak oceniasz swoje zaangażowanie w działania projektowe? (wyraź swoje zaangażowanie cyfrą, gdzie „0” oznacza brak zaangażowania, zaś „10” – zaangażowanie maksymalne).
„5” – jedna osoba;
„6” – jedna osoba;
„7” – dwie osoby;
„8” – dwie osoby;
„9” – 4 osoby;
„10” – jedna osoba.
7.   Jakie korzyści odniosłeś z dotychczasowego udziału w projekcie?
Odpowiedzi:
- rozwinęłam umiejętności komunikacyjne z języka angielskiego;
- poznałam podstawy języka hiszpańskiego;
- miałam okazję zwiedzać Hiszpanię i poznawać jej zabytki oraz kulturę;
- dowiedziałam się jak wygląda życie codzienne młodzieży z Hiszpanii;
- poprawiłem umiejętność pracy w grupie;
- poznałem wielu wspaniałych ludzi;
- miałam okazję poznania pracy radiowca;
- rozwinęłam swoje zainteresowania czytelnicze;
- uczestniczyłam w Targach Książki w Warszawie;
- lepiej poznałam i zaprzyjaźniłam się z członkami Klubu Comenius`a z mojej szkoły;
- zadania podejmowane w ramach projektu były świetnym sposobem na spędzenie wolnego czasu;
- odkryłam wiele ciekawych pozycji literackich;
- zaczęłam wykorzystywać język angielski w praktyce, kontaktując się z naszymi partnerami ze szkoły hiszpańskiej;
- przeczytałem wiele ciekawych pozycji książkowych;
- zdobyłam nowe umiejętności informatyczne, np. robienie filmiku, prezentacji;
8.   Czego nauczyłeś się dzięki projektowi?
- odpowiedzialności za podejmowane zadania;
- praktycznych umiejętności informatycznych, np. prowadzenia bloga, montowanie filmików;
- współpracy w grupie;
- podstaw języka hiszpańskiego;
- komunikacji w języku angielskim (wykorzystania mojej wiedzy teoretycznej w sytuacjach codziennych);
- dobierania właściwej literatury;
- cierpliwości;
- wytrwałości (nawet kiedy coś nie wychodzi);
9.   Czy biorąc udział w projekcie poniosłeś jakieś straty materialne i nie tylko? Jeśli tak, to jakie?
Wszyscy uczniowie odpowiedzieli „nie”.
10.   Co najbardziej podobało Ci się podczas wizyty roboczej w Hiszpanii?
- przyjaźni, otwarci ludzie;
- zwiedzanie Meridy, Madrytu i Caceres;
- współpraca z naszymi rówieśnikami z Hiszpanii;
- kultura Hiszpanii;
- możliwość komunikowania się w języku angielskim;
- wspólne spędzanie czasu z uczniami ze szkoły partnerskiej;

11.  Co nie podobało Ci się podczas wizyty w Caceres?
- wizyta trwała zbyt krótko;
- zbyt napięty grafik i późne powroty do domu;
12.    Czego zabrakło Ci podczas wizyty w szkole partnerskiej w Hiszpanii?
- mało czasu wolnego;
- ograniczony kontakt z uczniami spoza projektu;
13.     Jak oceniasz komunikację z uczniami ze szkoły partnerskiej?
Wszyscy uczniowie odpowiedzieli, że kontakt z rówieśnikami oraz ich rodzinami z Hiszpanii podczas wizyty roboczej był wspaniały. Jedna osoba biorąca udział w ankiecie zwróciła jednak uwagę, że komunikacja po wizycie roboczej nie jest już tak intensywna, jak życzyliby sobie tego uczniowie. Osoba ta napisała, że uczniowie ze szkoły partnerskiej nie odpisują na mail`e oraz komunikaty wysyłane na portalach społecznościowych.
14.  Które ze wszystkich działań projektowych były dla Ciebie najtrudniejsze do wykonania i dlaczego?
Sześciu uczniów odpowiedziało, że nie spotkało się z żadnymi problemami podczas realizacji działań projektowych.
Inne odpowiedzi:
- najtrudniejsze było stworzenie kalendarza (gdyż nigdy czegoś takiego nie robiłam), ale poradziłam sobie;
- najtrudniejsze było dla mnie wykonanie kartek świątecznych oraz innych prac plastycznych, gdyż nie potrafię malować;
- problemem są dla mnie występy publiczne, gdyż nie czuję się podczas nich komfortowo;
- najbardziej skomplikowane było przygotowanie słownika polsko – hiszpańskiego oraz akcja „bookcrossing`u”;
15.  Które z dotychczasowych działań projektowych dały Ci najwięcej satysfakcji?
- wizyta robocza w Hiszpanii – 10 osób;
- wyjazd na Targi Książki do Warszawy - 5 osób;
- zajęcia z języka hiszpańskiego – 2 osoby;
- nagranie audycji radiowych dla dzieci w Radiu Podlasie – 3 osoby;
- działania projektowe wykonywane w grupach – 2 osoby;
- bajkowe spotkanie z wychowankami Domu Dziecka w Siedlcach – 3 osoby;
- wykonanie ulotek dla rodziców na temat zalet czytania – 2 osoby;
- projektowanie kalendarza i plakatów czytelniczych;
- projektowanie i wykonanie kartek świątecznych dla szkoły partnerskiej;
- spotkania Klubu Comenius`a – 2 osoby;
- rola anglojęzycznego przewodnika po Siedlcach podczas wizyty roboczej koordynatora i dyrektora szkoły partnerskiej z Caceres;
16.   Jakie są Twoje uwagi i wnioski do dalszej pracy nad projektem? Co należałoby zmienić, aby współpraca w Klubie Comenius`a w Polsce oraz współpraca międzynarodowa układała się pomyślnie i przyniosła oczekiwane rezultaty?
Odpowiedzi:
- większe zaangażowanie w prace grupowe oraz podniesienie poziomu komunikacji w grupie projektowej;
-  zintensyfikowanie międzynarodowej współpracy pomiędzy wizytami roboczymi;
- poszerzenie grupy osób przygotowujących i przeprowadzających akcje projektowe;
- więcej spotkań integracyjnych w grupie projektowej, np. pikniki, wspólne wyjścia, noc w bibliotece itp.;
- więcej spotkań w międzynarodowej grupie projektowej, np. na Skype;

Ankieta przeprowadzona wśród uczniów należących do grupy projektowej została uzupełniona o wywiad z przedstawicielami społeczności szkolnej, nauczycielami oraz rodzicami.  
Wnioski:
Pierwszy rok projektu Comenius „Zjednoczeni w czytaniu” z powodzeniem można uznać za sukces. W przeprowadzonej ankiecie uczniowie wyrazili swoją radość z udziału w projekcie oraz przedstawili różne pozytywne zmiany, jakie dokonały się w ich życiu za sprawą projektu. Również środowisko lokalne (rodzice, nauczyciele, lokalne organizacje) dostrzega potrzebę realizowania tego typu inicjatyw w naszej placówce. Dzięki akcjom i działaniom projektowym zacieśniła się współpraca pomiędzy naszą szkołą a instytucjami w regionie (GOK, Biblioteka Gminna, Radio Podlasie, Podlasie 24, Urząd Gminy, placówki oświatowe itp.).
W drugim roku realizacji projektu należy zadbać o bardziej regularny kontakt uczniów z Polski i Hiszpanii, doskonalić pracę w grupie projektowej poprzez organizowanie akcji i działań, które umożliwią uczniom integrację oraz zaangażować w akcje czytelnicze szersze grono uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjum.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz