Za nami pierwszy rok naszego
projektu. Jest to czas, aby zastanowić się nad tym co nam się udało, ale także
znaleźć obszary, nad którymi należy popracować w kolejnym roku szkolnym.
Koordynatorzy projektu: p. Beata
Cechowska – Atay i p. Ewa Cholewińska przygotowały ankiety ewaluacyjne, które
zostały uzupełnione przez uczniów. Oto ich wyniki.
1.
Czy Twoim
zdaniem realizowany projekt jest potrzebny?
2.
Czy
uważasz, że promowanie projektu jest wystarczające?
9 uczniów
odpowiedziało „tak”, zaś 2 uczniów – „nie”.
3.
Czy
wiesz, gdzie szukać informacji o projekcie?
11
uczniów udzieliło odpowiedzi twierdzącej.
4.
Co
skłoniło Cię do wzięcia udziału w projekcie?
Odpowiedzi:
-
pogłębienie umiejętności językowych i komunikacyjnych;
-
możliwość poznania nowych ludzi;
- okazja
do odwiedzenia Hiszpanii i poznania kultury, tradycji oraz zwyczajów tego
kraju;
- chęć
pracy z innymi;
- ciekawa
tematyka projektu;
- akcje i
działania projektowe dotyczące czytelnictwa;
- wyjazdy
w ramach projektu np. na Targi Książki do Warszawy.
5.
Czy
podczas realizacji zadań projektowych korzystałeś z nowoczesnych technologii
komunikacyjno – informacyjnych?
Wszystkie
ankietowane osoby odpowiedziały „tak”.
6. Jak oceniasz swoje zaangażowanie w działania
projektowe? (wyraź
swoje zaangażowanie cyfrą, gdzie „0” oznacza brak zaangażowania, zaś „10” –
zaangażowanie maksymalne).
„5” –
jedna osoba;
„6” –
jedna osoba;
„7” – dwie
osoby;
„8” –
dwie osoby;
„9” – 4
osoby;
„10” –
jedna osoba.
7.
Jakie
korzyści odniosłeś z dotychczasowego udziału w projekcie?
Odpowiedzi:
-
rozwinęłam umiejętności komunikacyjne z języka angielskiego;
- poznałam
podstawy języka hiszpańskiego;
- miałam
okazję zwiedzać Hiszpanię i poznawać jej zabytki oraz kulturę;
-
dowiedziałam się jak wygląda życie codzienne młodzieży z Hiszpanii;
-
poprawiłem umiejętność pracy w grupie;
-
poznałem wielu wspaniałych ludzi;
- miałam
okazję poznania pracy radiowca;
- rozwinęłam
swoje zainteresowania czytelnicze;
-
uczestniczyłam w Targach Książki w Warszawie;
- lepiej
poznałam i zaprzyjaźniłam się z członkami Klubu Comenius`a z mojej szkoły;
- zadania
podejmowane w ramach projektu były świetnym sposobem na spędzenie wolnego
czasu;
-
odkryłam wiele ciekawych pozycji literackich;
-
zaczęłam wykorzystywać język angielski w praktyce, kontaktując się z naszymi
partnerami ze szkoły hiszpańskiej;
-
przeczytałem wiele ciekawych pozycji książkowych;
-
zdobyłam nowe umiejętności informatyczne, np. robienie filmiku, prezentacji;
8.
Czego
nauczyłeś się dzięki projektowi?
-
odpowiedzialności za podejmowane zadania;
- praktycznych
umiejętności informatycznych, np. prowadzenia bloga, montowanie filmików;
-
współpracy w grupie;
- podstaw
języka hiszpańskiego;
-
komunikacji w języku angielskim (wykorzystania mojej wiedzy teoretycznej w
sytuacjach codziennych);
-
dobierania właściwej literatury;
-
cierpliwości;
-
wytrwałości (nawet kiedy coś nie wychodzi);
9.
Czy
biorąc udział w projekcie poniosłeś jakieś straty materialne i nie tylko? Jeśli
tak, to jakie?
Wszyscy
uczniowie odpowiedzieli „nie”.
10. Co
najbardziej podobało Ci się podczas wizyty roboczej w Hiszpanii?
-
przyjaźni, otwarci ludzie;
-
zwiedzanie Meridy, Madrytu i Caceres;
-
współpraca z naszymi rówieśnikami z Hiszpanii;
- kultura
Hiszpanii;
-
możliwość komunikowania się w języku angielskim;
- wspólne
spędzanie czasu z uczniami ze szkoły partnerskiej;
11. Co nie
podobało Ci się podczas wizyty w Caceres?
- wizyta
trwała zbyt krótko;
- zbyt
napięty grafik i późne powroty do domu;
12. Czego
zabrakło Ci podczas wizyty w szkole partnerskiej w Hiszpanii?
- mało
czasu wolnego;
-
ograniczony kontakt z uczniami spoza projektu;
13. Jak
oceniasz komunikację z uczniami ze szkoły partnerskiej?
Wszyscy
uczniowie odpowiedzieli, że kontakt z rówieśnikami oraz ich rodzinami z
Hiszpanii podczas wizyty roboczej był wspaniały. Jedna osoba biorąca udział w
ankiecie zwróciła jednak uwagę, że komunikacja po wizycie roboczej nie jest już
tak intensywna, jak życzyliby sobie tego uczniowie. Osoba ta napisała, że
uczniowie ze szkoły partnerskiej nie odpisują na mail`e oraz komunikaty
wysyłane na portalach społecznościowych.
14. Które ze
wszystkich działań projektowych były dla Ciebie najtrudniejsze do wykonania i
dlaczego?
Sześciu
uczniów odpowiedziało, że nie spotkało się z żadnymi problemami podczas
realizacji działań projektowych.
Inne
odpowiedzi:
-
najtrudniejsze było stworzenie kalendarza (gdyż nigdy czegoś takiego nie
robiłam), ale poradziłam sobie;
-
najtrudniejsze było dla mnie wykonanie kartek świątecznych oraz innych prac
plastycznych, gdyż nie potrafię malować;
-
problemem są dla mnie występy publiczne, gdyż nie czuję się podczas nich
komfortowo;
-
najbardziej skomplikowane było przygotowanie słownika polsko – hiszpańskiego
oraz akcja „bookcrossing`u”;
15. Które z
dotychczasowych działań projektowych dały Ci najwięcej satysfakcji?
- wizyta
robocza w Hiszpanii – 10 osób;
- wyjazd
na Targi Książki do Warszawy - 5 osób;
- zajęcia
z języka hiszpańskiego – 2 osoby;
-
nagranie audycji radiowych dla dzieci w Radiu Podlasie – 3 osoby;
-
działania projektowe wykonywane w grupach – 2 osoby;
- bajkowe
spotkanie z wychowankami Domu Dziecka w Siedlcach – 3 osoby;
-
wykonanie ulotek dla rodziców na temat zalet czytania – 2 osoby;
-
projektowanie kalendarza i plakatów czytelniczych;
-
projektowanie i wykonanie kartek świątecznych dla szkoły partnerskiej;
-
spotkania Klubu Comenius`a – 2 osoby;
- rola
anglojęzycznego przewodnika po Siedlcach podczas wizyty roboczej koordynatora i
dyrektora szkoły partnerskiej z Caceres;
16. Jakie są
Twoje uwagi i wnioski do dalszej pracy nad projektem? Co należałoby zmienić,
aby współpraca w Klubie Comenius`a w Polsce oraz współpraca międzynarodowa
układała się pomyślnie i przyniosła oczekiwane rezultaty?
Odpowiedzi:
- większe
zaangażowanie w prace grupowe oraz podniesienie poziomu komunikacji w grupie
projektowej;
- zintensyfikowanie międzynarodowej współpracy
pomiędzy wizytami roboczymi;
-
poszerzenie grupy osób przygotowujących i przeprowadzających akcje projektowe;
- więcej
spotkań integracyjnych w grupie projektowej, np. pikniki, wspólne wyjścia, noc
w bibliotece itp.;
- więcej
spotkań w międzynarodowej grupie projektowej, np. na Skype;
Ankieta przeprowadzona wśród
uczniów należących do grupy projektowej została uzupełniona o wywiad z
przedstawicielami społeczności szkolnej, nauczycielami oraz rodzicami.
Wnioski:
Pierwszy
rok projektu Comenius „Zjednoczeni w czytaniu” z powodzeniem można uznać za
sukces. W przeprowadzonej ankiecie uczniowie wyrazili swoją radość z udziału w
projekcie oraz przedstawili różne pozytywne zmiany, jakie dokonały się w ich
życiu za sprawą projektu. Również środowisko lokalne (rodzice, nauczyciele,
lokalne organizacje) dostrzega potrzebę realizowania tego typu inicjatyw w
naszej placówce. Dzięki akcjom i działaniom projektowym zacieśniła się
współpraca pomiędzy naszą szkołą a instytucjami w regionie (GOK, Biblioteka
Gminna, Radio Podlasie, Podlasie 24, Urząd Gminy, placówki oświatowe itp.).
W
drugim roku realizacji projektu należy zadbać o bardziej regularny kontakt
uczniów z Polski i Hiszpanii, doskonalić pracę w grupie projektowej poprzez
organizowanie akcji i działań, które umożliwią uczniom integrację oraz
zaangażować w akcje czytelnicze szersze grono uczniów szkoły podstawowej oraz
gimnazjum.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz